Bent u van plan om een bod uit te brengen op een huis of zal u binnenkort zelf uw woning verkopen en hoopt u op een eerlijk bod? Het is en blijft een zeer spannende maar ook wel stresserende procedure, zeker wanneer er meerdere biedingen zouden zijn. Wij zetten graag alles even op een rijtje zodat u met een gerust hart kan bieden of biedingen kan ontvangen.
Bindend bod
Eerst en vooral is het zeer belangrijk dat wanneer men een bod uitbrengt dit op papier gezet kan worden, zodat beiden partijen dit bodformulier kunnen tekenen voor akkoord. Zo kan er nadien geen verkeerde communicatie optreden aangezien beiden partijen getekend hebben. Dit wil echter niet zeggen dat biedingen via ander kanalen ongeldig zijn. Zo kan een bod via sms of via mail ook bindend zijn, al doet u er natuurlijk altijd beter aan om het via de officiële weg te doen.
In theorie is zelfs een mondelinge overeenkomst bindend maar in praktijk moet de bieder kunnen bewijzen dat er een akkoord uit de bus is gekomen. Als u dus geen harde bewijzen heeft, kan de verkoper de overeenkomst proberen stopzetten.
Hoogste bod
Als u een bod doet is het natuurlijk belangrijk dat u de verkoopsprijs kan betalen. Er kunnen ook andere biedingen volgen die hoger liggen dan uw eigen bod. Het is uiteindelijk de eigenaar zelf die de beslissing maakt en het bod finaal zal goedkeuren. De eigenaar kan ook bewust kiezen voor een kandidaat met een lager bod om bepaalde persoonlijke redenen.
Vergeet de opschortende voorwaarden niet
Aangezien jouw akkoord bindend is, is het belangrijk om steeds transparant te communiceren met de verkoper. Als u nog even wacht op een goedkeuring van uw lening of als u graag nog een professional wil inschakelen voor bepaalde zaken in de woning te laten bekijken, kan u dit best ook opnemen in het bodformulier zodat er nadien geen discussie over kan ontstaan. Lees bovendien alle voorwaarden goed na zodat u niet tegenover onverwachte kosten of situaties zou komen te staan.
Correcte afhandeling
Als iedereen zich netjes aan de regels houdt, is de volgende stap een notaris zoeken die een notariële verkoopakte zal opstellen. Dit kan ongeveer 3-4 maanden duren na de compromis voordat die akte ondertekend zal worden door beiden partijen. Pas na het ondertekenen van deze akte is de verkoop van de woning volledig afgerond.
Heeft u nog verdere vragen rond biedingen of rond het verkopen of kopen van een eigendom? Aarzel niet om ons te contacteren
via info@urbis.be of via 09 233 15 30.
Urbis Vastgoedgroep